مجموعه 5 پوستر نواری از شهید عارف حسین حسینی ره

تکنیک های بکار رفته

۱- روتوش تصاویر در فتوشاپ

۲- تغییر و تنظیم رنگ

۳- ترکیب تصاویر در فتوشاپ

۴- استفاده از خوشنویسی در پس زمینه پوستر ها

طراح

مسافر کربلا

آشنایی با فتوشاپ
مهارت

لینک های دانلود در انتهای صفحه قرار دارد

شهید علامه سیدعارف حسین حسینی

 مقدمه

از آن زمان که زندگی پرفراز و نشیب آدمی قامت برافراشت و کتاب آفرینش خدایی در جهان هستی گشوده شد، پیوسته جویندگان راه حق و ستیزگران لشکر شیطان پا به عرصه وجود گذاشته اند تا با حضور خویش در متن جامعه، کاروان بشری را به سعادت و قرب الهی برسانند. جامعه متمدن بشری برخاسته از تلاش‌های ناب دانشمندانی است که سروش خودشناسی، اقتدار فرهنگی و سیاسی را از آنسوی مرزهای مادی الهام گرفته‌اند و در پرتو آن خدمات تحسین برانگیزی از خویش به یادگار نهاده‌اند. علامه شهید سید عارف حسین حسینی، یکی از دانشمندان سرشناسی است که برای پایداری، بزرگی و شکوه جامعه دینی پاکستان فداکاری فراوانی نمودند و در پایان هم رشک ورزان و دست‌اندرکاران ضد دین و تفکر انقلاب جهانی اسلام وی را به شهادت رساندند. زندگی پربارش چراغی فروزان در هدایت جامعه مسلمان پاکستان بود و شهادتش سبب پیوند بیشتر باورهای دینی و افشای چهره دشمنان اسلام ناب محمدی(ص) گردید.

زندگینامه و آموخته‌ها:

حجت الاسلام سیدعارف حسینی، رهبر انقلابی شیعیان پاکستان، فرزند سیدفضل حسین از روحانیان شیعی پاکستان و رهبر جنبش جعفریه، در ۴ آذر ۱۳۲۵ در روستاى پیوار شهرستان پاراچنار پاکستان در خانواده‌اى از سادات و روحانی به دنیا آمد. زادگاه او در نوار مرزى پاکستان و افغانستان جای دارد و حسینى از تیره پشتون دویرزیى بود. تبارش به شاه شرف بوعلى قلندر، پسر سید فخر ولى(که در کرمان مدفون است) و نسب وی به فرزند امام زین‌العابدین(ع) می‌رسد و خاندانش به حسینى معروف می‌باشد.(دانشنامه جهان اسلام، ص۴۵۹). نیاکان او که بسیارى از آنان روحانى و مبلغ بودند، براى نشر اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) در منطقه پیوار و پیرامون آن فعالیت داشتند. حسینی دوران کودکى را در زادگاه خود سپرى کرد و قرآن کریم و آموزش‌های اولیه دینى را نزد پدرش که روحانى بود، فراگرفت. پس از دوره دبستان و راهنمایى، راهى دبیرستان در پاراچنار گردید. در ۱۳۴۳ دوره دبیرستان را به پایان رسانید و پس از آن، در مدرسه جعفریه پاراچنار فراگیرى درس‌های دینى را آغاز کرد. با اینکه زبان مادرى او پشتو بود، اما وى با فارسى، عربى و اردو نیز آشنایی کاملی داشت. حسینى در ۱۳۴۶ براى ادامه تحصیل به حوزه علمیه نجف رفت و درس‌های پیشرفته فقه و اصول را آموخت. آیت‌اللّه سید اسدالله مدنى، سید عارف حسینی را با امام خمینى(ره) آشنا نمود و وی در حلقه درس ایشان شرکت می‌کرد.(نقوى، صص ۱۵۶-۱۵۵). حکومت بعثی عراق در ۱۳۵۲ او را به اتهام شرکت در تلاشهاى انقلابى، بازداشت و به دنبال آن، از نجف بیرون کرد. وى به زادگاه خود در پاراچنار بازگشت و پس از ده ماه تبلیغ دینی، تشکیل خانواده داد.

کوشش‌ها در پیش از انقلاب:

    عارف حسین در روزهای اقامت در نجف اشرف با امام خمینی(ره) آشنا گردید. این آشنایی آغاز دگرگونی فکری و سیاسی در زندگی شهید را رقم زد. درباره کوشش‌های انقلابی وی در عراق یکی از فرزندانش چنین می گوید: «به دلیل شرکت در فعالیت های انقلابی، حضور در تظاهرات و اعتراض به ظلمی که نسبت به شهید آیتاللّه سید محمدباقر حکیم(ره) اعمال می شد، دستگیر و حدود یک ماه، زندانی و سپس توسط حکومت بعثی عراق اخراج گردید.» پس از اخراج از عراق، به پاکستان رفت و به تلاش‌های علمی و سیاسی پرداخت و نفوذی گسترده در بین گروه‌های مسلمان پاکستان پیدا نمود. در ۱۳۵۳ به خاطر اینکه به وی روادید به کشور عراق داده نشد، ناگزیر رهسپار حوزه علمیه قم در ایران گردید و همراه با تحصیل، بر کوشش‌های سیاسی خود ادامه داد. ورود شهید حسینی به حوزه علمیه قم با گسترش جنبش جهانی امام خمینی(ره) همزمانی داشت. آن شهید هم خود در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کرد و هم دیگر طلبه‌های پاکستانی حوزه علمیه قم را تشویق به این کار می‌نمود. از این رو، طلبه‌های غیرایرانی به ویژه پاکستانی، پیوسته زیر مراقبت ساواک قرار گرفتند و شهید حسینی نیز پس از شناسایی، دستگیر و از ایران اخراج گردید.

شهید عارف حسینی و انقلاب اسلامی:

عارف حسینی پس از ورود به پاکستان بیکار ننشست و برای بیداری مردم پاکستان چهره خونریز شاه ایران را نمایان کرد و از جنبش اسلامی و جهانی امام خمینی(ره) که در حال پیروزی بود، پشتیبانی نمود. در کتاب زندگی‌نامه شهید حسینی آمده است: «شهید حسینی(ره)، حضرت امام خمینی(ره) را به عنوان ولی امر و رهبر جهان اسلام برای مسلمانان پاکستان معرفی کرد و با وجود مخالفت ها، با اراده قوی به فعالیت خود ادامه داد. همواره در پی نشر اندیشه‌های بلند و انقلابی ایشان بود؛ تا آنجا که به پشتیبانی از انقلاب اسلامی زمینه راهپیمایی دویست کیلومتری را فراهم کرد و به همراه چند هزار نفر از مردم پاراچنار به سوی پیشاور حرکت نمودند. در پیشاور با تشکیل گردهمایی بزرگی، از امام امت و انقلاب اسلامی پشتیبانی کرد. این حرکت که در نوع خود در تاریخ پاکستان بی‌مانند بود، موجب آگاهی توده‌ها نسبت به حقانیت انقلاب اسلامی گردید.» آری، خورشید انقلاب اسلامی درخشیدن گرفته بود و جهان مستضعفان و سرزمین‌های اسلامی دلباخته انقلاب و رهبری آن: یعنی امام خمینی بودند. در برابر آن، استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جهانخوار و صهیونیسم جهانی که از رشد انقلاب اسلامی و صدور آن به جهان اسلام و مستضعفان جهان هراسناک بودند، گروه‌های مزدور و وهابی را علیه مسلمانان انقلابی پاکستان می‌شوراندند. جمعیت سی درصدی شیعیان پاکستان که بزرگترین اقلیت این کشور را پدید می‌آوردند، همواره در رنج و سختی بودند و با وجود شیعه بودن محمدعلی جناح، پایه‌گذار این کشور، شیعیان پاکستانی حتی برای انجام آیین‌های مذهبی خود آزادی نداشتند و ناگزیر به اجرای برخی قانون‌های ناسازگار با مبانی فقه و حقوق شیعی بودند. این سخت‌گیری‌ها انگیزه‌ای شد تا با یکپارچگی بیشتری شعار بیداری اسلامی سردهند، روز قدس را به‌گونه باشکوهی برگزار نمایند و فرضیه جدایی دین از سیاست را دور ریزند. حجت‌الاسلام عارف حسینی در ۱۳۶۳ رسمآً از سوی امام خمینی به عنوان نماینده ایشان در پاکستان، برگزیده و مسوولیت امور حسبیه و گرفتن وجوه شرعی به وی سپرده شد. شهید عارف حسینی و بسیاری از پیروان وی، به هنگام نبرد بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر نذر روزه کرده بودند که غروب همان روز خبر آزادی خرمشهر در سرتاسر پاکستان پیچید و مردم آن سامان را شادمان نمود. البته این رویداد به مذاق وهابی‌ها، سلفی‌ها، وابستگان به استکبار جهانی و واپسگرایان چندان خوش نیامد و به زودی مزدوران ددمنش آنها شیعیان پاراچنار را محاصره کردند و کشتاری سهمگین و اندوه‌بار به راه انداختند.

رابطه دوستانه شهید حسینی با دولتمردان جمهوری اسلامی ایران نشان از وفاداری وی نسبت به انقلاب اسلامی در ایران دارد. به درستی که علامه عارف حسین زبان گویای انقلاب اسلامی در شبه قاره هند بود. وی درباره انقلاب اسلامی و علمای ایران چنین بیان می دارد: «انقلاب اسلامی ایران در مردم مستضعف پاکستانی اثر خوبی بر جای گذاشته؛ به طوری که مردم مسلمان این کشور را از درون منقلب نموده است. هم‌اکنون، جوانان ما از اهل علم تقاضا دارند تا همان چیزی که علما و روحانیون ایران به جوان های خود آموخته و این انقلاب عظیم و آسمانی را به وجود آورده اند، به آنان بیاموزند.»(صادقی، ۱۵/۱/۸۹) در ۲۱ بهمن ۱۳۶۳ شورای عالی «نهضت اجرای فقه جعفری» حجت الاسلام علامه عارف حسینی را به اتفاق آرا به عنوان رهبر انتخاب کرد. علامه عارف حسینی پس از انتخاب، جنبش را از نو سازماندهی کرد. او باور داشت: «دردها و رنج‌های پاکستان از راه انقلابی اسلامی؛ مانند انقلاب اسلامی که در ایران برپا شد، می‌تواند درمان شود و با حفظ ویژگی‌های مکتبی خود به دیگر مذاهب اسلامی نزدیک گردد.» در ۱۵ تیر ۱۳۶۶ در یک گردهمایی چند صد هزار نفری، علامه حسینی به طور رسمی سازمان را یک حزب سیاسی اعلام کرد و به این صورت، اندیشه «جدایی دین از سیاست» را کنار گذاشت و نشان داد که «دیانت عین سیاست» و «سیاست عین دیانت» است.(رحمت پور، ص۴) عارف حسینى، نادانی و بی‌سوادى را علت اصلى پسرفت جامعه اسلامى می‌دانست و براى مبارزه با بی‌سوادى و خرافه‌پرستى، اقدام به برپایی نهادهای فرهنگی؛ همچون کتابخانه، مسجد و مدرسه مینمود.

شهادت:

    علامه عارف حسینی از شهر پاراچنار به سوی پیشاور آمده بود تا در روز ۱۴ مرداد ۱۳۶۷ در میان گردهمایی مردم سخنرانی نماید و مسایل مهمی را درباره آینده سیاسی کشور اعلام کند. مردم هم از شهرهای دور و نزدیک به خوش آمدگویی آمدند تا به سخنان رهبر بزرگوارشان گوش فرا دهند. در همین میان، مزدوران استکبار جهانی که تاب بیداری و همبستگی مسلمانان را نداشتند، وی را هدف گلوله‌های سمی خود- با تفنگ مجهز به صدا خفه کن- قرار دادند و با رگبار گلوله‌هایشان او را در حالی که شعار «لا اله الا الله» را زمزمه می‌کرد، نقش بر زمین کردند. در روز خاکسپاری پیکر شهید، فرزندش، سیدعلی حسینی، خطاب به مردم چنین گفت: «ای ملت! من مفتخرم به اینکه امروز فرزند یک شهید هستم، از شما خواهش می کنم تا زمانی که امام خمینی(ره)، رهبر عظیم الشان من و امید مسلمانان جهان، زنده است، شما احساس یتیمی نکنید؛ ما تا ایشان زنده باشند، یتیم نیستیم.»(همان، ص۱۹) در این روز، هیات بلند پایهای از ایران اسلامی وارد پیشاور شد تا در مراسم خاکسپاری شهید شرکت جوید. پیکر وی پس از به جای آوردن نماز به امامت آیت‌الله احمد جنتی، نماینده اعزامی ایران، به زادگاهش پاراچنار منتقل گردید؛ پرچم‌های سیاه بر بام خانه‌های شهر نشان از سوگواری عمومی داشت؛ عکس‌های امام خمینی(ره) و شهید حسینی(ره) به دست یاران آن شهید هم فریادی از همسویی دو کشور مسلمان و همسنگری دو مرد پاک نیت و عمل بود. شهید را به سوی حوزه علمیه شهر پاراچنار بردند تا فردای آن روز دوستان و شاگردان وی پروانه وار گرد شمع وجودش بگردند و با اشک بدرقه‌اش کنند. صبحگاه در میان سیلی از مردم گریان و نالان، جنازه‌اش را به سوی زادگاهش، روستای پیوار، بردند و فرزند امام خمینی(ره) و این مجاهد انقلاب جهانی اسلام را در کنار آرامگاه یکی از نیاکانش به خاک سپردند.(مرکز خبری روز، ۲۱/۵/۸۹)

شهید در نگاه بزرگان:

امام خمینی(ره)، معمار انقلاب اسلامی، درباره شهید عارف حسینی یادآور شده‌اند که «آشنایان جوامع اسلامی هم آنان که با محرومان و پابرهنگان میثاق خون بسته اند، باید توجه کنند که در آغاز راه مبارزه اند و برای شکستن سدهای استعمار، استثمار و رسیدن به اسلام ناب محمدی(ص) راه طولانی در پیش دارند؛ برای امثال علامه عارف حسین حسینی(ره) بشارتی بالاتر از این نبوده است که از محراب عبادت حق، عروج خونین «ارجعی الی ربک» خویش را نظاره کند و جرعه وصل یار را از شهد شهادت بیاشامد و شاهد وصول هزاران تشنه عدالت به سرچشمه نور گردد.»(صادقی، ۱۵/۱/۸۹)

آیت الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، فرموده‌اند: «خدا رحمت کند شهید بزرگوار علامه سید عارف حسین حسینی را که درطول حیات مجاهدانه و شجاعانهاش مردم را در مقابل استکبار جهانی دعوت به وحدت کرد و به همین علت استکبار جهانی او را از ما جدا کرد.»(ماهنامه شاهد یاران، دی ۱۳۸۸، ص۳)

سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، یادآور شده است: «علامه شهید عارف حسینی با بسیاری از علمای عراق، ایران، لبنان در یک نکته اشتراک دارد و آن وفا و اخلاص همه اینها نسبت به امام خمینی است.»(همان، ص۱۱)


منابع:

  1. دانشنامه جهان اسلام، حسینی؛ عارف حسین، ج۱۳، تهران: بنیاد دایره المعارف اسلامی، ۱۳۷۵.
  2.  رحمت پور، علی اکبر، درنگی درحیات علمی و عملی علامه شهید عارف حسینی،  ماهنامه شاهد یاران، دوره جدید، ش۵۰، تهران: شاهد، دی۱۳۸۸.
  3. صادقی، سید غلام‌حسین، آفتاب پاراچنار، پایگاه اینترنتی حوزه، ۱۵/۱/۱۳۸۹.
  4. ماهنامه شاهد یاران، مجاهدات شهید عارف الحسینی در آیینه توصیف رهبر معظم انقلاب، دوره جدید، ش۵۰، تهران: شاهد، دی ۱۳۸۸.
  5. مرکز خبری روز، غروب آفتاب پاراچنار، ۲۱/۵/۱۳۸۹.
  6.  نقوى، حسین عارف، تذکره علماى امامیه پاکستان، ترجمه: محمد هاشم، مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی، شهریور ۱۳۷۰.
مجموعه 5 پوستر نواری از شهید عارف حسین حسینی ره
مجموعه 5 پوستر نواری از شهید عارف حسین حسینی ره
مجموعه 5 پوستر نواری از شهید عارف حسین حسینی ره
مجموعه 5 پوستر نواری از شهید عارف حسین حسینی ره
مجموعه 5 پوستر نواری از شهید عارف حسین حسینی ره
۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.